Mufti Republik Arab Mesir
Kitab : البيان لما يشغل الأذهان
Soalan: Apakah Hukum Membaca Al-Quran Untuk Si Mati Di Atas Kubur? Adakah Sampai Pahala Bacaan Tersebut Kepada Si Mati?
Jawapan:
Para ulama' telah bersepakat (berijma'
atau berpendapat) mengatakan bahawa membaca Al-Quran di atas kubur
adalah tidak haram, bahkan tidak berdosa bagi mereka yang melakukannya
dan jumhur ulama' Hanafiah, Syafi'iyah dan Hanabilah berpendapat bahawa
hukumnya adalah sunat, berdasarkan riwayat daripada Anas R.A ( hadis
marfu' ):
من دخل المقابرفقرأ فيها (يس) خفف عنهم يومئذ، و كلان له بعددهم حسنات
Maksudnya: "Barangsiapa
yang memasuki kawasan perkuburan lalu membaca di dalamnya surah Yasin
maka diringankan azab kepada ahli kubur di hari tersebut dan bagi mereka
(orang yang membaca al-Quran) adalah memperoleh pahala kebaikan"1
Dan telah thabit daripada Ibnu Umar bahawa :
"Sesungguhnya beliau berwasiat bahawa
apabila beliau dikebumikan, maka dibacakan disisinya dgn awal permulaan
surah Al-Baqarah dan akhir surah Al-Baqarah".2
Adapun ulama' Malikiyyah berpendapat
bahawa membaca Al-Quran di atas kubur adalah makruh. Akan tetapi, Syeikh
Dardir memberikan komentar beliau di dalam masalah ini :
"Ulama' mutaakh'khirin berpendapat bahawa
tidak mengapa membaca Al-Quran dan berzikir serta menghadiahkan pahala
bacaan tersebut kepada si mati bahkan si pembaca juga akan
mendapat/beroleh pahala, Insya Allah".3
Perselisihan pendapat pada masalah ini
adalah terlalu lemah (dhoif). Pendapat yg mengatakan hukumnya adalah
sunat adalah pendapat yg kuat. Sesungguhnya sebahagian ulama berpendapat
bahawa masalah ini adalah masalah ijma'. Antara ulama' yg berpendapat
sedemikian adalah Imam Ibnu Qudamah Al-Maqdisi Al-Hanbali. Beliau
mengatakan bahawa :
"Apa-apa kebaikan yg dilakukan dan
menghadiahkan pahalanya kepada si mati yg muslim (beragama Islam), maka
itu adalah perkara yg bermanfaat. Berkata sebahagian ulama', apabila
dibacakan Al-Quran di sisi si mati atau menghadiahkan pahalanya kepada
si mati maka beroleh pahala, maka pembacanya juga akan mendapat/beroleh
pahala dan seolah-olah si mati juga membacanya, maka diharapkan si mati
beroleh rahmat. Sesungguhnya, apa yg kami sebutkan itu tadi adalah
disepakati/dipersetujui (ijma') oleh para ulama'. Mereka ( para ulama'
yg bersepakat ) bersama-sama berkumpul membacakan Al-Quran serta
menghadiahkan pahalanya kepada si mati tanpa ada yg membantah di
kalangan mereka (tanpa saling membantah antara satu sama lain).4
Sesungguhnya, Syeikh Al-Uthmani telah memberikan komentar berikut di dalam masalah ini :
"Para ulama' bersepakat mengatakan bahawa
istighfar, doa, sedekah, haji, pembebasan hamba adalah bermanfaat bagi
si mati dan pahala kebaikan tersebut sampai kepadanya. Hukum membaca
Al-Quran di atas kubur adalah sunat".5
Dalil bagi sampainya pahala bacaan
Al-Quran kepada si mati adalah diqiyaskan dgn hukum sampainya pahala
"haji ganti/haji badal" kepada si mati kerana haji terkandung di
dalamnya solat dan solat dibaca di dalamnya surah Al-Fatihah dan
surah-surah yg lain. Apa-apa yg sampai ke semuanya, pasti akan sampai
satu juzu' daripadanya. Maka pahala bacaan Al-Quran sampai kepada si
mati dgn izin Allah sekiranya si pembaca memohon supaya Allah memberikan
pahala kepada si mati sepertimana diberikan pahala kepadanya (si
pembaca).
Berdasarkan kepada apa yang diterangkan,
sesungguhnya ulama' telah bersepakat bahawa membaca Al-Quran utk si mati
adalah harus manakala sebahagian ulama' berpendapat bahawa
menghadiahkan pahala kpd si mati adalah harus. Para ulama' Syafi'iyah
berpendapat bahawa pahala tersebut sampai kepada si mati dgn diiringi
bacaan doa :
اللَّهُمَّ اجْعَلْ مِثْلَ ثَوَابِ مَا قَرَأْتُ لِفُلان
Maksudnya: "Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaan Al-Quran aku ini kepada si fulan"
dan ianya bukanlah hanya semata2 dgn
amalan tersebut sahaja. Perselisihan yg berlaku adalah sedikit dan
sepatutnya tidak berlaku pada masalah ini.
Penterjemah :
Al-Fadhil Ustaz Shahrizan Bin Mohd Hazime
Kuliah Syariah Islamiyyah
Universiti Al-Azhar Al-Syarif
1Al-Khilal beserta sanadnya, Al-Mughni (Ibnu Qudamah-Jilid 2/225), Tuhfatul Ahwazi (Jilid 3/275)
2Al-Khilal beserta sanadnya, Al-Mughni (Ibnu Qudamah-Jilid 2/225), Tuhfatul Ahwazi (Jilid 3/275)
3Syarah Kabir (Allamah Dardir-Jilid 1/423)
4Al-Mughni (Ibnu Qudamah-Jilid 2/225)
5Rohmatal Ummah Fi Ikhtila'fil A'Immah (Syeikh Uthmani)
No comments:
Post a Comment